IJsland 2001

Vrijdag 20 juli,

We zijn vanmorgen verder gereden over de Kjölur route naar Hveravellir. We hebben 1 keer een beekje moeten doorsteken met de auto, maar dat stelde niet veel voor. Op Hveralvellir is een camping met uiteraard een hotpot. We vertrekken voor een wandeling naar de Strýtur. Het hoogste punt ligt op 840 meter. Het pad er naar toe is redelijk goed te volgen, en waar je het pad niet meer kunt zien kun je je redelijk goed orienteren op de paaltjes die de route markeren. Na ongeveer 2 uur wandelen bereiken we de top. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht. In het oosten kijken we over de gletsjer Hofsjökull, iets meer naar rechts zien we de rhyolietbergen van de Kerlingarfjoll. In het zuiden ligt de tafelberg Hrútfell. 3 grote gletsjertongen hangen hier naar beneden. Iets meer naar rechts staat de Hornito. Een 20 meter hoge rots. Hier is door een kleine opening lava gestroomd welk onmiddelijk stolde, en zo de 20 meter hoge toren bouwde. In het westen ligt de Þjofafell, een werkelijk schitterende kleurrijke bergrug. Maar je kunt natuurlijk niet eeuwig blijven hangen, en na een tijdje aanvaarden we de terugweg. Een dreigende lucht nadert. Na ongeveer 45 minuten terug te hebben gelopen worden we getrakteerd op een stevige plensbui. Regen wordt afgewisseld met hagel. Na nog eens 45 minuten lopen komen we dan ook drijfnat aan bij onze camper. We benijden de mensen die hier in een tent zitten helemaal niet, en zetten in onze camper de kachel aan.
Het is inmiddels gestopt met regenen, en buiten zie ik mensen op hun gasbrandertje verwoedde pogingen doen een pannetje water aan de kook te brengen.
In de vroege avond snellen we nog even naar de hotpot op de camping. Wow, dat water is echt heet. Als Nederlander gewend om eerst de grote teen in het water te hangen doen we dat hier dus ook, en dat is maar goed ook, want het water is erg heet. Langzaam acclimatiseren wij naar het warme water, en zakken er tot onze schouders in weg. Eenmaal in het water besluiten we om er nooit meer uit te gaan…… Op een bordje bij de hotpot staat een waarschuwing dat het water wel 80 graden heet kan worden.
Als we weer terug lopen naar de camper (in onze zwemkleding want we zijn door en door warm) kijken passerende mensen met dikke jassen, regenbroeken, dassen en mutsen aan, ons aan alsof we gek zijn.

Zaterdag 21 juli,

Bij het wakker worden is alles klam en vochtig. We vragen ons dus ook af of dit ooit nog droog zal worden. Overal hangt condens, en de kleding die we gisteren aan hadden kan je nog steeds uitwringen.
We hebben de omgeving hier wel gezien, en rijden de Kjölur route dus maar terug richting Gullfoss. We schieten aardig op, en komen 3,5 uur later aan bij de Gullfoss. Onderweg zijn we even gestopt bij een paar fietsers. Een van hen was ten val gekomen, en stond nog een beetje bij te komen. Het bleken Nederlanders te zijn, en nadat ze zeker wisten dat het allemaal wel meeviel en ze geen hulp nodig hadden zijn we dan maar weer doorgereden.
Bij Gullfoss lopen we, nu het wat beter weer is nog maar een keer terug naar de waterval. Daar aangekomen verbazen we ons vanwege een kano die daar op het onderste grasveld ligt. We vragen ons dan ook af, wie is er zo gek? Het blijkt mee te vallen. Een pools adventure bedrijf maakt hier wat ruige foto´s met de waterval als achtergrond. We vervolgen onze weg over wegnummer 30 richting Fluðir, en slaan af naar wegnummer 32 naar Stöng. Een gedeeltelijk gerenoveerde boerderij uit 1300. De laatste 6 kilometer zijn onverhard. Het is wel even schrikken als ik even niet oplet, een vrij steile heuvel op rijd, en blijkt dat de auto in de verkeerde versnelling (niet 4 wiel aangedreven) staat. We halen net de top, en Tsjee, wat was dat steil. Bij Stöng aangekomen lopen we eerst naar Gjáin. Dit is een sprookjesachtige mooi ravijn, met verschillende mooie watervallen en watervalletjes welke over fris groen mos stromen. Er zijn van die plekken die zo mooi zijn dat je er stil van wordt, nou Gjáin is er een van. De grootste waterval achterin de kloof, de Gjárfoss is echt schitterend. En als je dan toch hier bent kijk dan eens naar de mooie rotsformaties.